Scroll down :)

Wszystkie kategorie i obserwatorów znajdziesz na samym dole.
All categories, translator and followers you will find at the bottom.

środa, 3 lipca 2013

Kraków - magiczne miasto

Co można robić w Krakowie ?

Kraków to wielkie miasto, pełno w nich ulic, uliczek. Wszędzie gdzie pójdziemy możemy  znaleźć coś nowego ciekawego. Mieszkam już w Krakowie 16  lat a z roku na rok zaskakuje mnie czymś nowym. 


Już dawno byłam na spacerze po Krakowie, głownie po rynku razem z Kamilą. Zrobiłam wtedy zdjęcia wszystkiemu co mijałam. A potem pomyślałam dlaczego by Wam tego nie pokazać. Nie wszyscy mieszkają w Krakowie, a parę osób jeszcze w nim nigdy nie było. Więc specjalnie dla Was zrobię Wam internetową wycieczkę po części Krakowa.

Brama Floriańska
Trochę wiedzy : Jej nazwa pochodzi od pobliskiego kościoła św. Floriana. Była główną spośród siedmiu bram wiodących do miasta, usytuowanych w linii murów obronnych. Bramę tą zwano także Porta Gloriae, czyli Bramą Chwały. Otwierała Drogę Królewską (Via Regia). Przez nią do miasta wkraczali królowie po zwycięskich bitwach, dyplomaci, znane osobistości odwiedzające Kraków. Tędy prowadziła trasa pochodów koronacyjnych i pogrzebowych monarchów i ich rodzin. 








Ulica floriańska
Tutaj najczęściej przychodzę jak jestem na rynku. Mnóstwo sklepów, parę restauracji, kawiarni i fast-foodów. Ulica Floriańska to takie drugie Krupówki. 

Kościół Mariacki
Trochę wiedzy : Kościół archiprezbiterialny pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny, zwany także kościołem Mariackim – jeden z największych i najważniejszych, po Katedrze Wawelskiej, kościołów Krakowa, od 1962 posiadający tytuł bazyliki mniejszej.













Sukiennice
Trochę wiedzy : Sukiennice podlegały przez wieki wielu przemianom i ich obecny kształt w niczym nie przypomina dawnych sukiennic. Już w roku 1257 książę Bolesław Wstydliwy przy lokacji Krakowa zobowiązał się postawić kramy sukienne. Stanowiły one podwójny rząd kramów kamiennych, tworzących jakby uliczkę pośrodku Rynku. Sukiennice w tej postaci przetrwały do połowy XIV stulecia.
Sukiennice lubię za to że jest tam wiele sklepików, gdzie można znaleźć wiele przecudnych rzeczy… lecz w kosmicznych cenach. No i za to że zawsze jest tam chłodno ;) 





Pomnik Adama Mickiewicza
Trochę wiedzy : Sprawa budowy pomnika narodowego wieszcza miała długą historię. Rozpoczęły ją gorące spory dotyczące tak formy monumentu, jak i miejsca jego usytuowania. Ostatecznie dopiero w trzeciej edycji konkursu wybrano projekt Teodora Rygiera, rzeźbiarza rodem z Warszawy, mieszkającego na stałe w Rzymie. Pod naciskiem opinii publicznej zdecydowano też, że „Mickiewicz” stanie na płycie Rynku Głównego. Do montażu pomnika przystąpiono w setną rocznicę urodzin poety - 16 czerwca 1898 roku. Odlaną z brązu figurę wieszcza wyeksponowano na wysokim postumencie, ustawionym na stopniowanym, granitowym cokole. Na jego stopniach posadowiono alegoryczne rzeźby, przedstawiające Ojczyznę (od strony ul. Siennej), Poezję (od strony ul. Grodzkiej), Męstwo (od strony Sukiennic) i Naukę (od strony ul. Floriańskiej).
W sierpniu 1940 roku hitlerowcy zburzyli pomnik, jednak po wojnie niemal wszystkie figury odnaleziono pod Hamburgiem. Po rekonstrukcji odsłonięto go ponownie w roku 1955.
Krakowską tradycją stało się umawianie się „pod Adasiem”, jak nazywają go pieszczotliwie krakowianie. Pomnik cieszy się także powodzeniem wśród maturzystów. Po studniówce przychodzą na Rynek i skaczą wokół niego na jednej nodze. Okrążają pomnik najchętniej pięć lub sześć, ponieważ ilość kółek ma podobno równać się nocie, którą zdający otrzyma na egzaminie dojrzałości.

Wieża ratuszowa
Trochę wiedzy : Gotycka wieża z XIV wieku znajdująca się na Rynku Głównym w Krakowie, o wysokości 70 m. Ocalała ze zburzonego w 1820 roku ratusza – wówczas głównego gmachu administracyjnego.

Kościół św. Wojciecha
Trochę wiedzy : kościół znajdujący się na Rynku Głównym w Krakowie. Pierwotnie romański, w XVII i XVIII wieku przebudowany w stylu barokowym. Wedle tradycji w tym miejscu miał głosić kazania św.






Wawel
Trochę wiedzy : Rezydencja królewska o charakterze zabytkowym, mieszcząca się na Wzgórzu Wawelskim w Krakowie, o powierzchni 7040 m² z 71 salami wystawowymi. Oddział Zamku Królewskiego na Wawelu – Państwowych Zbiorów Sztuki.

Wisła
Trochę wiedzy : Najdłuższa rzeka Polski, o długości 1047 km. Jest także najdłuższą rzeką uchodzącą do Morza Bałtyckiego. Źródła rzeki znajdują się w południowej Polsce, na wysokości 1107 m n.p.m., na zachodnim stoku Baraniej Góry w Beskidzie Śląskim.
W upalne dni, najlepiej wziąć ze sobą koc ubrać się w strój kąpielowy i jechać nad Wisłę się poopalać. Można też nad Wisłą jeździć na rolkach, rowerze, desce, na czymkolwiek mamy ochotę.  Można zorganizować nad Wisłą piknik z osobami z starej klasy albo z chłopakiem, przyjaciółką.


Jak  już mówiłam krajów zaskakuje. Jest wiele rzeczy do robienia. Można iść na zakupy, zawsze się trafi na jakąś przecenę. Można przejechać się dorożką. Iść na romantyczny spacer, albo po prostu z rodzicami, znajomymi iść się przespacerować. Oprowadzić kolegę z wymiany. Mogłabym tak pisać i pisać. Zapraszam do Krakowa :) 






Nie mam zdjęć wszystkich zabytków, bo nie wszędzie wtedy byłam. Ale mam nadzieję że to co wam pokazałam zachęci was do odwiedzenia Krakowa.

16 komentarzy:

  1. Fajny post:D
    Nigdy nie byłam w Krakowie:c

    OdpowiedzUsuń
  2. Super notka, wszystko przeczytalam;) najbardziej mi sie spodobala ta ciekawostka o mickiewiczu i maturzystach:) to swietna sprawa:)

    OdpowiedzUsuń
  3. MIeszkam w Małopolsce, więc w Krakowie jestem praktycznie co roku. Fakt, przepiękne miasto.
    Ale ta woda w Wiśle brudna, masakra.
    Uwielbiam Wawel, Sukiennicę i Ulicę Floriańską <3

    OdpowiedzUsuń
  4. ja byłam raz, ale mam nadzieje że jeszcze kiedys sie wybiore ;-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Faktycznie, kiedyś byłam w Krakowie i się zakochałam <3.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ooo zazdroszczę ci ze tam mieszkasz, z ogromna checia pojechalabym tam jeszcze raz a nawet zamieszkala!<3

    OdpowiedzUsuń
  7. Jak tam pięknie. :D Jak zacznę podróżować, to zacznę od Krakowa. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Byłam tylko raz w Krakowie. ale chętnie znów się tam wybiorę. ;))

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo fajne miejsce,na pewno kiedyś zwiedzę,jestem ciekawa Sukiennic :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Byłam raz w Krakowie i chcę tam wrócić, a może nawet zamieszkać! Zazdroszczę ci że tam mieszkasz.. :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie byłam w Krakowie, ale bardzo chciałabym tam jechać
    ;)
    super
    zdjęcia
    :))

    OdpowiedzUsuń
  12. Oj, chciałabym tam pojechać! Miałam tam rodzinę, ale obecnie mieszkają w UK, jeśli byliby w Krakowie, to z chęcią bym pojechała w odwiedziny :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Tak sobie myślę, że w te wakacje na pewno zawitam do tego miasta. :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Już nie mogę się doczekać, aż pojawię się w Krakowie za miesiąc-nie byłem tam juz od baaardzo dawna!

    OdpowiedzUsuń

Każdy komentarz sprawia mi radość :)
Niemiłe i obraźliwe komentarze będą usuwane.
Anonimie - podpisz się :)
Dziękuję za każdy komentarz i za każdą obserwacje ;D

Pozdrawiam, Asia :P