Scroll down :)

Wszystkie kategorie i obserwatorów znajdziesz na samym dole.
All categories, translator and followers you will find at the bottom.

niedziela, 31 maja 2015

Śpij!

Dziś przychodzę do Was z kolejnym postem – poradnikiem ;) Już jestem po wszystkich egzaminach ustnych (mogę się wam pochwalić że polski zdałam na 60% a angielski na 97%). Jestem bardzo zadowolona z wyników bo myślałam że będę miała nieco ponad 30% a tu jednak pozytywne zaskoczenie. Ale wracając do tematu, po egzaminach nadszedł czas na odpoczynek, książki i porządne wysypianie się. I tu właśnie postawiłam sobie pytanie, ile spać by się wyspać? Oczywiście z pomocą przyszedł mi internet, a dla Was przygotowałam specjalnie małe kompendium wiedzy na ten temat.



To dość sporna sprawa ile spać, jedni po 5 godzinach a inni po 10 są wypoczęci. Jednak zawsze się mówiło „8 godzin to jest czas na sen”.  A jednak nie liczy się ilość a jakość. Pamiętać trzeba że ilość przespanych godzin to bardzo indywidualna sprawa.

Sen nie jest stanem jednorodnym, składa się z czterech stadiów snu. W trakcie dwóch pierwszych nasz sen jest płytki. Pierwszy odpowiada za wypoczynek biologiczny, a drugi za utrwalanie pamięci i kształtowanie funkcji intelektualnych.  Dopiero podczas trzeciego śpimy głęboko.  Ostatni odpowiada są marzenia senne i przetwarzanie informacji. Żeby skutecznie się wyspać potrzebujemy jak najwięcej snu w stadium trzecim i czwartym. Stadia się pomiędzy sobą przemieniają, dlatego jak obudzimy się w środku nocy cały cykl zostaje zakłócony i zaczyna się od początku.


Poza jakością snu ważne są też uwarunkowania genetyczne. Dorosły człowiek ma zwykle od 4 do 6 cykli snu, które trwają od 80 do 120 minut. Czyli, w skrajnych przypadkach, zdarza się, że jedna osoba do wypoczynku potrzebuje zaledwie 5 godzin i 20 minut (4 x 80 minut), a druga aż 12 godzin (6 x 120 minut).  Większość osób potrzebuje 7,5 - 8 godzin snu. Niestety z reguły śpimy co najmniej pół godziny krócej niż powinniśmy, co odbija się na naszej formie w ciągu dnia. Trzeba też zwrócić uwagę na rytm okołodobowy. W miesiącach jesienno-zimowych śpimy trochę dłużej niż wiosną i latem. Są to jednak niewielkie różnice, rzędu kilkunastu, najwyżej kilkudziesięciu minut.


Osoby aktywne w ciągu dnia śpią dłużej snem głębokim, po prostu śpią lepiej. Natomiast ludzie nieaktywni, zestresowani śpią płyciej, czyli to że długo wylegują się w łóżku nic nie daje ponieważ nie śpią w tym stadium w którym najlepiej odpoczywają.

Niedobór snu jest problemem który jest często lekceważony. Ludzie zmęczeni najczęściej ratują się kawą. To działa na krótka metę, ponieważ po jakimś czasie senność powraca. Ciągłe i regularne rezygnowanie z dawki nocnego wypoczynku można przypłacić poważnymi dolegliwościami. Powoduje pogorszenie funkcji intelektualnych, osłabienie wydolności i odporności organizmu. Ciągnący się latami brak snu przyczynie się także do depresji, nadciśnienia i innych chorób serca.


Siedem i pół

Istnieją różne teorie na temat tego, ile powinniśmy spać. Według jednych naukowców najzdrowszy sen trwa od 6,5 do 7,5 godziny. Inni twierdzą, że zdrowy sen mieści się w granicach 6–8 godzin. Skąd ta półgodzinna rozbieżność?
Według jednej z teorii idealny czas snu to wielokrotność 90 minut. Sen bowiem składa się z cyklów, trwających 1,5 godziny, podczas których przechodzimy przez różne fazy. Najlepszym momentem na obudzenie się jest koniec takiego cyklu, co oznacza, że najbardziej wypoczęta będzie osoba, której udało się przespać 6 bądź 7,5 godziny.


Bardzo się cieszę że już nie muszę codziennie wstawać o 5.20 żeby dojechać do szkoły.
A Wy ile śpicie? 

5 komentarzy:

  1. To prawda, że nie liczy się czas a jakość. Gratuluję tak dobrego wyniki na maturach ! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja śpię około 8 godzin :). Bardzo ciekawy post, nie wiedziałam o stadiach snu :D. Pozdrawiam!

    + lublins.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. ja mniej więcej 8 godzin przesypiam, ale to zależy jaki miałam dzień jak intensywny to wiadomo szybciej się zasypia ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. To ile w końcu trwa taki cykl? 1,5 godziny, czy tak jak wyżej pisałaś, zależnie od osoby od 80 do 120 min?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sumie to to zależy od organizmu, każdy jest inny, każdy inaczej pracuje. Możemy to wyliczyć w zależności kiedy czujemy się wyspani i ile trwał nasz sen bez przerwy oczywiście. :)

      Usuń

Każdy komentarz sprawia mi radość :)
Niemiłe i obraźliwe komentarze będą usuwane.
Anonimie - podpisz się :)
Dziękuję za każdy komentarz i za każdą obserwacje ;D

Pozdrawiam, Asia :P