Scroll down :)

Wszystkie kategorie i obserwatorów znajdziesz na samym dole.
All categories, translator and followers you will find at the bottom.

sobota, 16 maja 2015

Zdrowe zamienniki + dieta

Sama chciałam Wam napisać taki post, ale nie za bardzo wiedziałam jaki jest zdrowy zamiennik danego produktu. I tu z pomocą przyszła Ewa Chodakowska. Ostatnio bardzo ja polubiłam i motywuje mnie do działania. Razem z jej pomocą (przez facebooka aktualnie, ale planuje kupić jej książki) zmieniam  swoja dietę.
Na dodatek dorzucam jeszcze jak spersonalizować dla siebie dietę ;)

ZDROWSZE ZAMIENNIKI PRODUKTÓW SPOŻYWCZYCH


Cukier biały, rafinowany => Miód naturalny, naturalny słodzik na bazie Stewii
Ryż biały => ryż brązowy, dziki
Bułka tarta => sezam, otręby, zmielone siemię lniane
Makaron pszenny => makron razowy, gryczany, jaglany
Ziemniaki smażone / purée => kasza gryczana, jęczmienna, jaglana, ryż brązowy, ryż dziki, ziemniaki pieczone
Słodkie płatki śniadaniowe => naturalne płatki zbożowe (owsiane, żytnie, gryczane, jaglane, jęczmienne, orkiszowe - nie błyskawiczne)
Musli, granola ze sklepu => musli i granola własnej roboty z naturalny płatków zbożowych, owoców suszonych, orzechów, pestek, nasion i ziaren
Jogurt owocowy => jogurt naturalny ze świeżymi owocami
Desery mleczne => naturalny kisiel bez dodatku cukru, budyń z kaszy jaglanej
Śmietana => jogurt naturalny, kefir
Majonez, sos czosnkowy => jogurt naturalny z czosnkiem i ziołami
Sól kuchenna, kostki rosołowe => przyprawy, suszone i świeże zioła
Zupy w proszku => zupy na wywarach warzywnych lub chudym mięsie z dodatkiem ziół i przypraw
Wędliny, konserwy, pasztety => mięso pieczone, domowe pasty mięsno-warzywne i rybne, domowe pasztety
Słodycze => świeże owoce, suszone owoce
Chipsy => chipsy w postaci suszonych owoców i warzyw, pestki słonecznika, pestki dyni, płatki migdałów

Jeszcze kilka słów ode mnie :
Sama od 5 lat już nie jem chipsów i powiem Wam że nie tęsknię za nimi, suszone owoce bardziej przypadły mi do gustu.
Płatki śniadaniowe zamieniłam na płatki z błonnikiem, ale trzeba pamiętać że przy błonniku trzeba dużo pić!
Jogurtów owocowych nie jem od kilku miesięcy, miksuje owoce mrożone (bo aktualnie nie ma zbyt dobrych świeżych, a mam masę mrożonych jeżyn i malin) i dodaje do jogurtu naturalnego.
Moja mama od dawna nie kupuje śmietany, już dawno u nas w domu króluje jogurt naturalny.
Makaron, ryz i chleb, razem z mamą zamieniłyśmy na ciemny i szczerze o wiele bardziej mi smakuje.
Słodycze to moja zmora, ponieważ je kocham. Ale ostatnio stwierdziłam że czas ograniczyć zwłaszcza czekoladę, bo potrafię zjeść sama całą tabliczkę ;O


ZASADY ZDROWEGO ODŻYWIANIA


Każda dieta musi być dopasowana do indywidualnych potrzeb człowieka

Uzależniona jest ona od
- wieku,
- płci,
- wagi,
- stylu życia,
- stanu zdrowia,
- aktywności fizycznej,
- pory roku,
- klimatu,
- a nawet towarzyszącego nam w danym okresie nastroju..

Trzeba jeść zdrowo ‼ regularnie ‼ i dostarczać sobie wszystkich niezbędnych składników ‼ aby nasz jadłospis był w pełni wartościowy, różnorodny i zapewniał nam wszystko to co jest niezbędne do zachowania zdrowia i chęci do życia

A więc nasuwa się pytanie jak to zrobić?
1. Wystarczy spojrzeć na znaną piramidę żywienia i na jej podstawie racjonalnie planować swój jadłospis
2. Planowanie ułatwia nam zakupy, oszczędza czas, umożliwia wykorzystanie produktów sezonowych, chroni przed marnotrawstwem jedzenia.
3. Warto nie rezygnować z jedzenia a po prostu zmienić swoje nawyki żywieniowe.
4. Już eliminacja słodyczy pozwoli w ciągu roku pozbyć się dodatkowych 5kg!
5. Regularne odżywianie to nic innego jak 4-5 posiłków w ciągu dnia!!
6. Nie zapominać o śniadaniu ,a także o kolacji!! Fakt nie powinno się najadać na noc, ale jeść jak najbardziej trzeba, tylko nie później niż 2-3 h przed snem. Nie jest regułą, która tak tkwi każdemu w głowie, że ostatni posiłek powinno się zjeść o 18 no chyba , że chodzimy spać o 20.
7. Regularność jedzenia w połączeniu z aktywnością fizyczną jest prostą metodą do przyspieszenia tempa metabolizmu i trwałego unormowania masy ciała.
8. Pomiędzy posiłkami należy pić wodę mineralną, herbatę zieloną , czerwoną, lub ziołową, a kawę jeśli ciężko ci z niej zrezygnować pij z mlekiem z dodatkowymi dwiema szklankami wody.
9. W komponowaniu codziennych, urozmaiconych posiłków należy pamiętać jak ważne i niezbędne są wszystkie składniki żywności, a mianowicie białko, tłuszcze, węglowodany złożone, witaminy i składniki mineralne. Nie należy eliminować żadnego z nich, bo każdy ma istotny wpływ na nasze zdrowie..
10. Stosując prostą regułę wybierania produktów z pięciu grup wspomnianej piramidy nie wpadniemy w pułapkę liczenia kalorii, co na dłuższą metę może stać się dla niektórych obsesją.

PS. Następny post postaram się napisać już sama o jakichś ćwiczeniach ;)

4 komentarze:

  1. ja też już od dawna nie jem jasnego pieczywa tylko ciemne ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. super post :) jeszcze do zamienników cukru dodałabym ksylitol
    Obserwuję i zapraszam do siebie

    OdpowiedzUsuń
  3. widzę ze nie jestem sama, ja już od 7 lat chipsów nie jem ;)

    Pozdrawiam i słonecznego weekendu życzę ;)
    Anru

    OdpowiedzUsuń
  4. Brzmi ciekawie, chociaż nie jestem fanką tej pani ;)

    OdpowiedzUsuń

Każdy komentarz sprawia mi radość :)
Niemiłe i obraźliwe komentarze będą usuwane.
Anonimie - podpisz się :)
Dziękuję za każdy komentarz i za każdą obserwacje ;D

Pozdrawiam, Asia :P