Scroll down :)

Wszystkie kategorie i obserwatorów znajdziesz na samym dole.
All categories, translator and followers you will find at the bottom.

czwartek, 18 czerwca 2015

Eat colourful cz.1

Już jakiś czas temu zmieniłam swoją dietę. Zaczęłam jest więcej warzyw i owoców. Przez problemy z cerą już około 6 lat temu przestalam jeść chipsy, a teraz do minimum ograniczam kakao. Choć przychodzi mi to z wielkim trudem, bo przez całe swoje dotychczasowe życie byłam czekomaniaczką. Jednak zastępuje produkty zawierające kakao owocami.
Co dają nam warzywa i owoce, właśnie o tym dziś napiszę. Jednak postanowiłam podzielić to na dwa osobne posty. Dziś o warzywach.



Siła warzyw
Osoby, które często jedzą warzywa rzadziej ulegają chorobom sercowym, układu krążenia czy rakowi. Zaleca się spożywanie 5 porcji warzyw i owoców dziennie. Pokrojona papryka, marchewka lub rzodkiewka może byś świetna, jako przekąska lub dodatek do obiadu. Także warzywa możemy dodawać do śniadania czy kolacji, kładąc je na przykład na kanapkę. Warzywa dostarczają nam jedna trzecią dziennego zapotrzebowania na witaminę C i są także głównym źródłem witaminy A. Powinno się spożywać urozmaiconą paletę świeżych warzyw, ten sposób zaopatrzymy swój organizm w niezbędne witaminy i substancje mineralne.

Warzywa zmniejszają łaknienie
Warzywa charakteryzują się niska gęstością energetyczną, czyli spożywając dużą ilość dostarczamy niewiele kalorii. W praktyce można wykorzystać to do zmniejszenia łaknienia. Okazuje się, że nasz organizm wyczulony jest nie tylko na spożycie energii, ale także na bodźce mechaniczne, którymi poddawany jest przewód pokarmowy. Wypełnienie żołądka przez porcję warzyw zjedzoną do wybranego posiłku skutkuje tym, że szybciej się najadamy i dłużej nie odczuwamy głodu.


Warzywa wspomagają budowę muskulatury
Warzywa działają zasadotwórczo i równoważą tym samym zakwaszające właściwości mięsa i produktów zbożowych. Nadmierne spożycie produktów kwasotwórczych może nasilać się aktywność enzymów katabolicznych i zwiększać katabolizm mięśniowy. Badania naukowe wskazują, że dieta uwzględniająca odpowiednią dawkę produktów alkalizujących korzystnie wpływa na syntezę białek mięśniowych i zapobiega ich degradacji. Chcesz mięśni? Nie zapominaj o warzywach!

Warzywa chronią układ krążenia
Regularne spożywanie warzyw chronić może przed rozwojem chorób takich jak miażdżyca i nadciśnienie tętnicze. Warzywa są bogatym źródłem składników o działaniu antyoksydacyjnym, antyagregacyjnym i przeciwzapalnym (witamina C, prowitamina A i inne karotenoidy, a także liczne związki fenolowe). Warzywa dostarczają także potasu, którego odpowiednia podaż pomaga zapobiegać nadciśnieniu i magnezu regulującego pracę serca. Nie bez znaczenia jest także obecność błonnika pokarmowego.


Warzywa chronią przed promieniowaniem UV
W warzywach zauważalna są związki zaliczane do karotenoidów (takich jak beta karoten) oraz wysoka zawartość polifenoli działająca antyoksydacyjnie i przeciwzapalnie. Co więcej, spożywanie warzyw ułatwia także uzyskanie pożądanego odcienia opalenizny. Zwłaszcza więc wiosną i latem powinniśmy zadbać o to by nie zabrakło ich w naszym menu.

Z warzywami smakuje lepiej
W warzywa, o ile oczywiście zostaną odpowiednio dobrane i przyrządzone, są po prostu smaczne i wzbogacają walory kulinarne potraw. Cokolwiek by nie mówić, na temat fizjologicznych następstw wynikających z uwzględnienia warzyw w diecie, fakt, iż dania z ich udziałem mogą być naprawdę smaczne, w praktyce dla wielu osób może po prostu okazać się decydujący. Dlatego warto szukać inspiracji, korzystać z rozmaitych przepisów, eksperymentować kuchni i otworzyć się na nowe doznania.


Jak przechowywać warzywa?
Generalnie można przechowywać warzywa od 2 do 3 dni bez znacznej utraty zawartych w nich witamin. Warzywa przechowywane w lodówce, powinno się trzymać w dolnych pojemnikach przeznaczonych dla warzyw i owoców ze względu odpowiednią temperaturę utrzymującą warzywa w możliwie długiej świeżości. Nieprawidłowo przechowywane warzywa mogą szybciej ulec zepsuciu, stracić swój smak lub witaminy. Jeżeli warzywa są przechowywane w za niskiej temperaturze mogą zmarznąć, co spowoduje utratę ich substancji smakowych. Warzywa przechowywane w za wysokich temperaturach szybciej wysychają co również wpływa na ich jakość oraz smak.
Ze względu na gazy wydzielane przez warzywa podczas dojrzewania, powinno się je przechowywać oddzielnie, np. w workach foliowych z małymi otworami, aby uniknąć skraplania się wewnątrz worka.
Warzywa takie jak cebula i czosnek należy przechowywać w temperaturze pokojowej. Trzymane w lodówce, psują się dużo szybciej.

Jak myć warzywa?
Aby zachować zawarte w warzywach składniki mineralne oraz witaminy, należy kierować się kilkoma podstawowymi zasadami.
- W pierwszej kolejności powinno się pod bieżącą wodą usunąć resztki ziemi.
- Warzywa myć jeszcze niepokrojone, gdyż w miejscach nacięć pod wpływem mycia, może dojść do niepożądanego wypłukiwania cennych składników odżywczych.
- Warzywa nie namaczać zbyt długo, najlepiej umyć je dokładnie pod bieżącą wodą lub w misce, gdyż istnieje ryzyko wypłukania zawartych w nich witamin.

Jecie warzywa? Jakie jest Wasze ulubione warzywo ? 

3 komentarze:

  1. ja najbardziej lubię brokuły ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Brokuły są najlepsze! Nie rozumiem, jak niektórzy mogą ich nie lubić - to bogactwo zdrowych składników :)

    written-by-bird

    OdpowiedzUsuń
  3. Latem jem duże ilości owoców i warzyw, słodycze teraz mogłyby nie istnieć :D

    OdpowiedzUsuń

Każdy komentarz sprawia mi radość :)
Niemiłe i obraźliwe komentarze będą usuwane.
Anonimie - podpisz się :)
Dziękuję za każdy komentarz i za każdą obserwacje ;D

Pozdrawiam, Asia :P