Scroll down :)

Wszystkie kategorie i obserwatorów znajdziesz na samym dole.
All categories, translator and followers you will find at the bottom.

niedziela, 21 czerwca 2015

Eat colourful cz.2

Nie robię zbędnego wstępu, bo już pisałam Wam go w poprzednim poście. Dziś czas na owoce!


Najważniejsze zalety wynikające z jedzenia owoców:
 - Bogactwo w witaminy i składników mineralne
 - Owocowy zastrzyk energii ożywia umysł i ciało
 - Wzmocnienie odporności organizmu, oczyszczenie z toksyn
 - Pokaźne źródło błonnika (prawidłowa regulacja pracy układu pokarmowego)
 - Regularne spożywanie owoców niweluje ryzyko niektórych nowotworów o 20%
 - Dzięki wysokiej zawartości wody (80%), większość owoców zawiera mało kalorii
 - Zawartość antyoksydantów, czyli składników walczących z reaktywnymi wolnymi rodnikami



Kaloryczność owoców
Owoce świeże mają największą wartość żywieniową. Sporo witamin i błonnika kryje się w skórce, którą wielu z nas usuwa przed zjedzeniem owocu.

Maliny – zawierają najwięcej błonnika aż 7g na 100g
Banany – choć są wysoko kaloryczne prawie 100 kcal na 100g to zawierają sporo magnezu który stymuluje procesy pamięci i koncentracji. Działa też uspokajająco, zapobiega bolesnym skurczom łydek
Melon – zawiera duża ilość witaminy A, która jest niezbędna do prawidłowego procesu widzenia
Truskawki, grejpfrut, pomarańcza i maliny – są skarbnicą witaminy C, warto je spożywać w zimowe dni kiedy nasza odporność wystawiona jest na ciężką próbę.


Owoce suszone
Suszone owoce zawierają o wiele więcej witamin i składników mineralnych aniżeli świeże owoce. Są jednak nieporównywalnie bardziej kaloryczne. Mogą stanowić świetny i wartościowy dodatek do płatków śniadaniowych czy jogurtu. O wiele lepiej przy ich użyciu zrobić własne musli, zamiast kupować dosładzane. Dla przykładu ja do jogurtu naturalnego oprócz truskawek (oczywiście nie jem jogurtów owocowych bo jest tam więcej cukru niż owoców, warto skroić owoce do zwykłego jogurtu naturalnego) dodaje suszoną żurawinę i suszone daktyle, płatki żytnie (ostatnio znalazłam je na stoisku ekologicznym w Auchanie) i płatki kukurydziane (kupuję je na wagę też w Auchanie, znalazłam takie które są bez cukru). Zdrowsze bo jemy naturalny cukier z owoców, uwielbiam takie jogurty z własnym musli na śniadanie.

Suszone jabłka – 100g to 240 kcal
Suszone morele – 100 g to 290 kcal
Suszone banany – 100 g to 360 kcal


Zgodnie z Piramidą Zdrowego Żywienia każdy dorosły człowiek powinien jeść trzy porcje owoców. W przypadku diet odchudzających ilość tę można zmniejszyć do jednej porcji. Pamiętajmy także o urozmaiceniu. Różnorodność spożywanych owoców gwarantuje pokrycie zapotrzebowania na wszystkie niezbędne witaminy i składniki mineralne.

Owoce, ze względu na dużą ilość węglowodanów prostych, takich jak fruktoza czy glukoza, ulegają szybkiemu trawieniu. Owoce opuszczają żołądek już po około trzydziestu minutach od ich spożycia. Właściwe wchłanianie cukrów następuje w jelicie cienkim. Dlatego najlepiej, gdy owoce są jedzone bezpośrednio po posiłku. Jeśli jesz owoce na deser, gdy żołądek wypełnia jeszcze masa pokarmowa z obiadu, owoc nie może przejść do jelit. Fermentuje w żołądku, co może stać się przyczyną zaburzeń trawiennych. Soki owocowe natomiast najlepiej pić przed posiłkiem właściwym, ponieważ stymulują pracę jelit i żołądka.


4 komentarze:

  1. przy takiej ilości truskawek ile już zjadłam to chyba będę wiecznie młoda hihi ;p
    I <3 truskawki :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajne, przydatne informacje!
    Ja uwielbiam wszystkie owoce :)
    http://modajestnaszapasja.blogspot.com/2015/06/half-up-half-down-bun.html
    Będzie mi milo, jeżeli zostawisz po sobie ślad u mnie <3

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetne informacje, chociaż nawet z owocami nie można przesadzać. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. kolorowo = smacznie :)

    Pozdrawiam i życzę miłego dnia :)
    Anru,

    OdpowiedzUsuń

Każdy komentarz sprawia mi radość :)
Niemiłe i obraźliwe komentarze będą usuwane.
Anonimie - podpisz się :)
Dziękuję za każdy komentarz i za każdą obserwacje ;D

Pozdrawiam, Asia :P