Scroll down :)

Wszystkie kategorie i obserwatorów znajdziesz na samym dole.
All categories, translator and followers you will find at the bottom.

sobota, 10 września 2016

Otwórz usta. Pobierz wymaz. Zostań dawcą!

Już dawno miałam Wam o tym pisać i w sumie nie wiem czemu nie napisałam, ponieważ jest to dla mnie dość istotna sprawa.  Decyzje o zastaniu dawcą podjęłam już na początku liceum. Pierwszym krokiem było oświadczenie woli które mam w portfelu. Dopiero po dłuższym czasie przez YouTube-rkę Red Lipstick Monster dowiedziałam się o fundacji DKMS. Zainteresowałam się tym od razu po oglądnięciu jej filmu na ten temat. Jednak wtedy jeszcze ostatecznej decyzji nie podjęłam. Jedyne co mnie ograniczało to moja waga, która przez wiele lat nie była prawidłowa. Na początku tego roku udało mi się osiągnąć prawidłową wagę i wysłać prośbę o wysłanie zestawu rejestracyjnego. Udało mi się nawet namówić mojego chłopaka abyśmy razem wysłali nasze próbki. W zestawie otrzymujemy formularz, dwa patyczki do pobrania wymazu oraz kopertę zwrotną. Jeżeli nie wiesz jak to zrobić, spokojnie w zestawie rejestracyjnym znajdziesz wszystkie potrzebne instrukcje. Po wysłaniu waszych próbek, analiza i badanie zajmuje około 3/4 miesięcy. Po tym czasie przychodzi do Was karta potwierdzająca że jesteście dawcą szpiku.  Gdy znajdzie się ktoś, komu możecie pomóc w walce z rakiem krwi, czyli z białaczką, fundacja się z wami kontaktuje. Może to nastąpić szybko, lub po kilku latach.


U mnie na uczelni co jakiś czas jest cała impreza na której można pobrać wymaz. Ułatwia to sprawę, ponieważ na miejscu zabierają od Was wszystko i nie trzeba latać po poczcie. Jednak, co do tej imprezy. Gdy przed zajęciami mój kolega powiedział Nam że DKMS przyjechało wiele osób od razu chciało tam iść, jednak wybuchła dyskusja na temat : Czy osoba z tatuażami może być dawcą? Jedni mówili, że nie, inni nie mieli zdania, w końcu do niczego ta dyskusja nie doprowadziła. Wracając z uczelni stwierdziłam że muszę to sprawdzić, ponieważ wtedy o zostaniu dawcą myślałam dość poważnie, ale także chciałam w przyszłości mieć tatuaż, a przecież jedno wyklucza drugie.  I wtedy znalazłam, że da się to pogodzić. Osoby z tatuażem, które robiły je wiele lat wcześniej nie maja się czym martwić, nic nie stoi na przeszkodzie. Jednak, gdy jesteśmy dawcą i chcemy zrobić tatuaż musimy to zgłosić w bazie dawców DKMS. Wystarczy jeden telefon, który powoduje to że na okres 6 miesięcy jesteśmy niewidoczni w bazie. A dlaczego? Taki okres czasu może pokazać że niczym nie zaraziliśmy się w studiu. Po upływie tego czasu, z powrotem wracamy na listę potencjalnych dawców. I problem został rozwiązany!

Informacja DKMS Polska:
- Według standardów Fundacji DKMS Polska, każda zarejestrowana osoba po wykonaniu tatuażu lub piercingu jest blokowana w bazie na 6 miesięcy. Oznacza to, że w tym czasie jej dane nie są widoczne w światowej bazie dawców szpiku i nie może zostać dawcą. Po upływie pół roku blokada zostaje automatycznie zdjęta i dawca jest z powrotem uwzględniany przez ośrodki poszukiwawcze. Ten okres ochronny niezbędny jest ze względu na bezpieczeństwo dawcy i biorcy oraz ze względu na ryzyko różnego rodzaju infekcji, do których może dojść podczas wykonywania tatuażu lub piercingu, a których okres inkubacji wynosić może kilka miesięcy – Magdalena Wilk, Koordynator ds. Pobrań

Pamiętajcie, ta decyzja musi być przemyślana, ponieważ dawcą jest się do 60 roku życia.
Tu możecie się zarejestrować: www.dkms.pl/pl/zostan-dawca
Tu możecie zobaczyć wspomniany przeze mnie filmik Red Lipstick Monster: www.youtube.com

Jest ktoś z Was dawcą? Zastanawialiście się nad tym? Mi zostało tylko przemóc się do oddania krwi :D

7 komentarzy:

  1. popieram! świetny post! watro wspierać takie akcje! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Odpowiedzi
    1. Ja tak samo ;)
      Ale akcja jest jak najbardziej na plus :)
      Obserwuję :*

      Usuń
  3. Fenomenalna sprawa!! :)
    pozdrawiam, mikrouszkodzenia.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Brawo!!! Swietna inicjatywa :)!!!

    OdpowiedzUsuń
  5. Gratulacje, ja niestety się nie kwalifikuje - czy to szpik czy krew to mam chorobę autoimmunologiczną. Akcja jest świetna, ale jak czytałam niektóre punkty to trochę słabo je wytłumaczyli np. kto może a kto nie być dawcą.

    OdpowiedzUsuń

Każdy komentarz sprawia mi radość :)
Niemiłe i obraźliwe komentarze będą usuwane.
Anonimie - podpisz się :)
Dziękuję za każdy komentarz i za każdą obserwacje ;D

Pozdrawiam, Asia :P