Scroll down :)

Wszystkie kategorie i obserwatorów znajdziesz na samym dole.
All categories, translator and followers you will find at the bottom.

czwartek, 27 kwietnia 2017

Wegetarianizm

Ostatnio zaczął mnie interesować temat różnych diet, sposobów żywienia, bo w sumie nie wiem jak to nazwać.  Stwierdzałam że to będzie fajny pomysł na kolejną serię na moim blogu. Dzisiaj zajmę się dość znanym tematem czyli – wegetarianizm.

Wegetarianizm polega na wyłączeniu z diety mięsa w tym ryb i owoców morza, a także produktów pochodzenia zwierzęcego, np. smalec, żelatyna.  Spożywają jednak nabiał z małymi wyjątkami takimi jak: kefiry, śmietany, jogurty, serki homogenizowane które są z żelatyną, margaryny i mieszanki które zawierają witaminę D, ponieważ też nie są wegańskie. [W produktach pochodzenia roślinnego można znaleźć witaminę D2 (ergokalcyferol), a w produktach pochodzenia zwierzęcego witaminę D3 (cholekalcyferol).] Nie jedzą także sera na podpuszczce* odzwierzęcej. [ * Podpuszczka jest to enzym trawienny, który uzyskuje się z żołądka cieląt. Podpuszczka mikrobiologiczna -  jest wegetariańska, uzyskuje się ją z grzybów.]

Czym można zastąpić mięso? Dużo się słyszy o soi, z której produkuje się tofu (twarożek sojowy powstały w procesie koagulacji mleka sojowego), sos sojowy, tempeh , mąkę sojową, kaszę sojową oraz mleko sojowe. Alternatywą mięsa mogą być w tym wypadku kotlety sojowe.  Wartości odżywcze soi : 100 g suchych nasion soi zawiera: 412 kcal, 34,3 g białka, 19,6 g tłuszczu (w tym 2,82g tłuszczów nasyconych, 4,07 g tłuszczów jednonienasyconych i 11,29g tłuszczów wielonienasyconych), 32,7 g węglowodanów (w tym błonnika 15,7g). Nasiona soi charakteryzują się dużą zawartością potasu, bo zawierają go aż 2132 mg. Ponadto w soi znajdziemy 240 mg wapnia, 743 mg fosforu, 216 mg magnezu, 8,9 mg żelaza, 0,78 mg witaminy E, 0,69 mg tiaminy (witamina B1), 0,189 mg ryboflawiny (witamina B2) oraz 1,18 mg niacyny (witamina PP). [źródło] Kolejnymi zamiennikami mogą być grzyby takie jak boczniaki, bakłażan, soczewica, fasola i rośliny strączkowe,  kalafior, ziemniaki, buraki, orzechy, chlebowiec* [*owoc z rodziny morwowatych, pochodzi z tropikalnej części Azji. Ma delikatny słodkawy smak.]. Jest wiele zamienników mięsa, ale nie przypuszczałam że jest ich aż tyle.

Dla Ciekawych – udało mi się znaleźć kilka odmian wegetarianizmu o których sama nic nie wiedziałam.
Laktoowowegetarianizm
- rezygnacja z potraw mięsnych (w tym także ryb)
- dopuszcza się produkty pochodzenia zwierzęcego takie jak: nabiał, jajka, miód
Laktowegetarianizm
- oprócz mięsa i ryb rezygnuje się także z jedzenia jajek
- dopuszcza się spożywanie mleka i jego przetworów
Owowegetarianizm
- dopuszcza jedynie spożywanie jajek.
Weganizm
- rezygnacja ze spożywania produktów odzwierzęcych
- wyłączone z jadłospisu jest także mleko, sery, jaja, miód
Witarianizm
- spożywa się wyłącznie świeże warzywa i owoce
- odrzuca się potrawy gotowane
- rezygnacja z napojów typu kawa, herbata, soki, które zastępuje świeża, źródlana woda
Fruktarianizm (Fruitarianizm)
- wyłączenie mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego
 - rezygnacja z owoców i warzyw, które musieliby zerwać
- pokarmem są owoce, które same spadną z drzewa
- dopuszczane jest jedzenie małych ilości zielonych liściastych warzyw (szpinak, sałata).

O niektórych z odmian będę pisać dodatkowe posty.


Podoba Wam się taka seria?

1 komentarz:

  1. Lubię tematykę diet, sama stosuję "swoją". Wegetarianką nie jestem ale też nie jadam mięsa czerwonego, wieprzowiny. Ogólnie bardzo ograniczam mięso. Fajny wpis :)))

    OdpowiedzUsuń

Każdy komentarz sprawia mi radość :)
Niemiłe i obraźliwe komentarze będą usuwane.
Anonimie - podpisz się :)
Dziękuję za każdy komentarz i za każdą obserwacje ;D

Pozdrawiam, Asia :P